Ik ben een Fishermans Friend deel 2

Hallo allemaal,

In deel 1 omschreef ik hoe belangrijk ik het vind om te weten wat ik eet en wat er moet gebeuren om deze vis zo vers mogelijk te krijgen.

In dit deel geef ik jullie alle fish tips and tricks hoe je een vis schoon kan maken ( uit respect voor mijn dieren liefhebbers heb ik dit deel dan ook niet vast gelegd op de foto) en hoe je de forel kan klaarmaken.

Voor ik ga beginnen met het schoonmaken van de vis, desinfecteer ik graag mijn werkplek en dit doe ik met mijn alles reinigende azijn. Daarna ga ik er voor alle zekerheid met een doekje eroverheen met lauw/warm water.

Wat heb je nodig om de vis schoon te maken:

  • –       Vleesmes
  • –       Koksmes
  • –       Schil mes
  • –       Kunststof snijplank
  • –       Keukenrol
  • –       Theedoek
  • –       Vaatdoekje ( om onder je snijplank te leggen, zodat hij niet kan verschuiven)
  • –       Vuilniszak
  • –       Lauw/warm water

Stap 1. Schoonmaken

Als eerste was je de vis onder lauw/warm water en zorg je ervoor dat al het zand weg is ( let goed op dat je de kieuwen en vinnen ook schoonmaakt) , maak je vis nu droog met keukenpapier en leg je vis op de snijplank.

Ga met je schil mes tegen de schubben in strijken, tussen de schubben zit nog veel zand en slijm. Door tegen de richting in te strijken laten de schubben los en gaat het fileren straks veel makkelijker.

Om de vis te ontleden maak je voorzichtig een snee met een schil mes ( bij de buik van de vis), begin ter hoogte van de kieuwen en voorzichtig door snijden tot de onderste vinnen. Je moet dit onwijs voorzichtig doen omdat je niet de organen wilt raken! Als je dat hebt gedaan kan je de organen er met behulp van je schil mes eruit snijden.

FullSizeRender (6)

Zoals je hier op de foto kan zien zit er in  de vis een zwarte baan, dit is de ontlasting van de vis. Met je mes snij je deze baan open en ga je met de kraan open, je vis wassen. Nu kan je ervoor kiezen om de vis te fileren en twee mooie lange stukken zalm te hebben of je snijdt de vis in 3 á 4 delen en maakt daar weer kleinere plakken van. Ikzelf heb de vis in 4 delen gesneden, om er meerdere gerechten van te maken ( je kan deze vis invriezen en eruit halen wanneer je wilt).

Stap 2. Marinade

Wat heb je nodig:

  • 1 eetlepel olijf olie
  • Tijm naar smaak
  • 1 theelepel gedroogde basilicum
  • 2 tenen knoflook
  • 1 sjalot
  • Pasta 2 cups
  • 3 eetlepels Tomaten saus
  • 1 eetlepel Pesto
  • 6 eetlepels Crème Fraîche
  • 2 cups melk
  • 300 gram regenboog forel
  • 4 plakken ontbijtspek of 4 plakken kipfilet
  • zout en peper naar smaak

 

Zet een pan op het vuur met kokend water. Voor dit recept heb ik fusilli pasta gebruikt en om de pasta een beetje op smaak te krijgen voeg ik een beetje zout toe aan het water. Laat dit komen voor 10 à 13 minuten . Zet de oven aan op grill stand en 180 graden.

Terwijl je de pasta aan het koken bent, ga je starten met het maken van de saus. Zet een pan op klein vuur en doe 3 eetlepels crème fraîche, 1 eetlepel pesto en 3 eetlepels tomaten saus in de pan. Voeg 2 cups melk toe om de saus vloeibaar te maken. Brengt de saus op smaak met zout, peper, tijm en basilicum. Blijf je saus goed in de gaten houden en roeren tot het stevig wordt.

Om de zalm een unieke smaak te geven, maak ik een mix van de overige pesto, crème fraîche en smeer ik het aan de bovenkant van 1 plak zalm. Leg de andere plak zalm erop en wikkel daarna de plakken ontbijtspek om de zalm heen.

FullSizeRender (10)

Haal de saus van het vuur en giet het over in een ovenschaal, voeg daarna de gesneden ui en knoflook toe. Leg de zalm in de oven schaal en plaats het in de oven voor 10 minuten. Na de 10 minuten kan je de zalm omdraaien om de ontbijtspek krokant te maken aan beide kanten . Giet de pasta af en laat het uitlekken in een vergiet.

FullSizeRender (9)

Als de zalm gaar is kan je hem uit de oven halen en even laten rusten.

Bedankt voor het lezen en eetsmakelijk !

Veel liefs,

Betty Joanna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

