Ik ben een Fishermans Friend deel 1.

FullSizeRender (5)

 

Wauw wat een ervaring…

Je hoort het mensen wel eens roepen “weet wat je eet”, in deze tijd bijna onmogelijk  en soms onbereikbaar voor de gewone mens.

Ik ging op zoek, op zoek naar mijn grens als moeilijke eter en ondervond dat ik eigenlijk niet veel wist over waar mijn supermarkt vis vandaan kwam.

Wat is een regenboogforel? Een regenboogforel wordt ook wel een zalmforel genoemd, de forel heeft zijn naam te danken aan zijn zalm kleurige vlees. Deze kleur ontstaat door voeding, een wilde zalmforel eet krill ( een soort garnaal ) waardoor de zalmforel een mooie zachte kleur krijgt. Een zalmforel die geen krill eet is dus gewoon grijs van kleur…

Conclusie momentje of een aanname, de zalmforel is gewoon een regenboogforel die overmatig kleurstof heeft gegeten en dit kleurstofje heet astaxanthine.

Nu ik weet wat ik eet, besloot ik de ultieme grens op te zoeken en mijn eigen avond eten zelf te vangen. Want ik moest zo nodig weten wat ik eet en weten dat de vis die ik zou vangen een gezonde voeding kreeg en een respectvol leven heeft gehad.

Dus ging ik vissen… Met resultaat, ik ving een vis, deze kanjer woog 2,7 kilogram en had een licht roze zalm kleur. Het moment van de waarheid, ik moest de vis ‘schoon maken’ zoals me vriend zei.

Knikkende knieën, een zwakke maag en een schuld gevoel. Nu heb ik gezien waar het dier vandaan komt. Ik heb ervaren dat mijn vis een geweldige verzorging heeft gehad maar toch,

image

Zal zalm eten nooit meer hetzelfde zijn, ongeacht dat ik onwijs trots ben op mijn “ik vergroot mijn comfort food zone en geniet van het leven” prestatie. Niemand heeft ons het recht gegeven om vissen in bakken te stoppen en kleurstoffen te geven gemalen met granen zodat ze een mooie kleur krijgen! Vlees noch vis, ik ben van mening dat het eten wat ik eet natuurlijk moet zijn.

In deel 2, vertel ik meer over het bereiden van de vis met behulp van me vriend. Met zijn ervaring en kennis nemen we vooral door hoe je een vis het beste kan klaarmaken. Het is een heftig proces en vooral als je het voor de eerste keer doet.

Daarnaast moet ik ook eerlijk toegeven dat ik een prachtig gerecht wilde klaarmaken om deze ervaring goed af te sluiten.

 

Bedankt voor het lezen!

Veel liefs,

Betty Joanna

Leave a Reply

